Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.08.2022 17:48 - Кой е по-учен?
Автор: zdravkoarnaudov Категория: Лични дневници   
Прочетен: 4587 Коментари: 0 Гласове:
7

Последна промяна: 19.02 12:11

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

image

Веднъж по горската пътека,
във някакъв затънтен дял
един до друг вървели двама -
лисица сива и един чакал.
Чакалът я попитал: - Лисо,
ти във науките как си успяла?
- Едва до половината успях, а ти?,
на свой ред тя запитала чакала.
- Е, аз успял съм много повече от теб.
Два пъти повече, в науките съм аз напред!
Така похвалил се чакалът смело
пред свойта дружка, вирнал гордо чело.
Ехидно се усмихнала лисицата
и рекла му – Тогава хайде занапред,
щом толкова си умен, ти мини отпред.
По пътя двамата така и продължили.
И в този ред преминали немалко мили.
Ала по пътя им, натам, за зла беда,
задал се гладен тигър, излязъл
с нещо да си потуши глада.
Лисицата набързо рекла на чакала:
- Нали си умен, по-бързо нещо измисли.
Това животите на двамата ще ни спаси.
Ала чакалът се замолил: - Моля ти се Лисо,
ако не измислиш нещо как да се спасим,
и двамата с живота си ще се простим.
Аз съм блокирал целият от страх
и да измисля нищо умно не успях.
- Нали в науката ти беше по-напред?
Мини назад, ще водя аз, на мене ми е ред!
Пристъпила напред и рекла:
- О, велики и премъдри Тигре,
дано напред да имаш много дни!
Дано всевишният със тях да те дари!
Със мъдростта си моля, спора ни реши.
С чакала днеска спорим от зори.
- Разказвай, тигърът сърдито промълвил.
(Кого от тях да схруска пръв, не бил решил!)
- С чакала двамата ловувахме зарана,
За две петлета и кокошка спора стана.
Аз смятам, че петлетата са моя дял,
ала чакалът знак дотук не ми е дал,
че е съгласен с резултата от делбата.
Ако успееш да приключиш крамолата,
тез две петлета ще са нашата отплата!
- Аз за да мога правилно да преценя
кой има правото във вашата кавга,
ще трябва първом и петлетата да видя!
Така решението мое ще предвидя.
Лисицата му рекла: - Те са в пещерата, ето там,
и как да стигнем тримата до нея точно знам.
Запътили се тримата в редица.
Отпред предвождала любезната лисица.
Но дупката на пещерата била много тясна.
Да влезе тигърът през нея, било ясно,
че няма как да стане, затова натам
чакалът първо трябвало да влезе сам
и да извади той петлетата пред съдията.
Та щом чакалът влязъл, почнали да чакат.
Ала чакалът замълчал и не излизал.
А тигърът нетърпеливо се облизвал,
защото чакал да се пооблажи със петлите.
Със право, той започнал да се притеснява,
че със петлетата чакалът се гощава.
Нетърпеливо рекъл на лисицата:
- Влез  бързо вътре и навън ги изведи.
Виж, скоро ще изгреят всичките звезди.
Тя не изчакала повторната покана.
Така че, в пещерата вече били двама.
А тигърът висял пред пещерата.
Компания му правела единствено луната.
Той вече бил страхотно огладнял,
ала не успявал да докопа своя дял.
Провикнал се към дупката на пещерата.
Ревът му чувал се до края на гората.
- Излизай Лисо, да те чакам вече ми омръзна!
Нима ще ме оставиш тука цяла нощ да мръзна?
А тя му викнала отвътре:
Ти, ако си искаш, чакай! Ако имаш сили.
С чакала ние вече сме се помирили…

Тук има точно няколко поуки:
Най-ценно е да можеш да прилагаш своите науки!
А самохвалството не струва и петак,
дори ако го изречеш пред свой събрат.
Освен това, щом завладее те страхът,
ще станеш лесна плячка за врагът.
А също тъй, изяж което ти е във ръцете,
наместо обещани два петела, хвъркащи в небето…
                        ( по Афганистанска народна приказка )

Здравко Арнаудов,  10.08.2022г.



Тагове:   тигър,   поука,   лисица,   притча,   чакал,


Гласувай:
7



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: zdravkoarnaudov
Категория: Лични дневници
Прочетен: 138366
Постинги: 76
Коментари: 90
Гласове: 392
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031