Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
20.04.2022 19:20 - Най-хубавата пейка - разказ от Персефона Трета
Автор: hadzapi Категория: Лични дневници   
Прочетен: 423 Коментари: 0 Гласове:
4


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Най-хубавата пейка.

  Въпреки че отказвам да приема, че е от възрастта, както обичат да се закачат някои мои хора, в последните годинки все повече и повече започнах да се навъртам из двора на село. Израснах неглижирайги го. Никога не ме е вълнувало особено точно пък двора на село, когато в краката ми бяха най-модните барове в столицата (тривиално до болка). Но аз все повече вярвам, че пътищата, които поемаме от дома, са пътища, които всеки трябва да извърви, за да се прибере вкъщи. По-осъзнат, по-сигурен, по-виждащ.

  И ето ме на прага на дядовата къща, малко по-мъдра, но не много, за да мога на воля да греша. Отново се разпролетява и запретвам ръкави в следващата дворна мисия - да се отърва от грозната стара пейка в двора. А на нейно място да сложа нещо по-така, по-модерничко, по да си личи, че в тази селска къща живее човек, който е живял и при големите хора, по цивилизацията.

  Присядам на старата очукана пейка, а тя леко поскърцва, сякаш с присъствието си съм разбудила стария дух на родната къща. Разгръщам каталога за пейки и пред очите ми се редят коя от коя по-чудни красоти. Ковано желязо и всевъзможни завъртулки, мрамор и хубаво масивно дърво - има от всичко и само чака да овенчае нечий двор, като някой трон да се издигне в царство.

  Поскръц...

  Бях забравила колко е неудобна тази пейка. А това неудобство ме връща назад. Много назад в едни времена, когато с няколко пирона в ръка и с мене в другата, дядо ми ме отведе в другия край на двора. Даде ми да забия единият пирон. Навеждам се и още го виждам, как грозно стърчи - накриво забит. Но тази гротеска в миг оживява и се превръща в тъй нежна, тъй плавна извивка. Прокарвам ръка по старото дърво и чудно, но вместо старите пукнатини, ръцете ми сякаш милват порцелан.

  Поскръц...

  - Сега ще трябва ли да я хвърлим? - чувам се да питам дядо ми, докато забива последния пирон.

  Той повдига с една ръка шапката си и ме поглежда дълбоко в очите:

  -  Че защо?

  - Ами този пирон.. на криво го забих. За нищо не става.

  - Точно този пирон я прави пейка. От всички други пейки - нашата пейка.

  Пръстите ми не спират да се плъзгат по нежния мрамор на пейката, а спомените изскачат един по един в главата ми. Дядо ми седи на пейката и ме учи да забивам колчета за доматите. Прекалено търпеливо за всичките накриво забити колчета, за всичките накриво казани дуни, за всички криви стъпки.После опъваме праните килими на пак тази пейка, за да се отцедят. Отцеждат се един по един дните и за мене, и за моят дядо. Прекалено бързо, ако трябва да съм честна. И пак на нея ми каза дядо ми преди да си отиде в една тиха пролетна вечер:

  - Аз имам много грехове към вас..

  И после замълча. Само че тогава не знаех, че ще е завинаги.

  Тази стара и проядена дървена пейка с претенции за мраморна. И моят дядо, който я скова с двете си ръце. И онова криво пиронче, което не че я правеше грозна, не. Правеше я специална. Правеше я нашата пейка.

  И ето ме след няколко мига с четка в ръка. Коленичила пред старата пейка като пред светиня. Ха, няколко стари дъски, ще кажете, зная. Но вие просто нямате очи за пирончето, стърчащо накрая.


Персефона Трета, автор, 2022



Гласувай:
4



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: hadzapi
Категория: Лични дневници
Прочетен: 3786745
Постинги: 2350
Коментари: 744
Гласове: 1915
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Блогрол
1. Битката за ресурси - как и защо бе съсипан Дамаск
2. АБК готви нова атака над „Моята библиотека“
3. Епохални открития, направени случайно
4. Грешките и капаните на съвременния сатанизъм - религия, сатанизъм, митология, шаманство, християнство, езотерика, култове, философия, лява и дясна страна, среден път
5. Улуру, чакры земли, тора шаста, гластенбери, озеро титикака, гора кайлас, гора синай, энергия, мобильный центр активации эпохи, эзотерика,
6. Космос, астрономия, НАСА, открытие, фотоснимки, Учёные, белый город, обитель бога, телескоп хабл,
7. мир, Учёные, свят, суперкомпьютер, теория хаоса, исследование мировой экономики, транснациональные корпорации, владение мировых доходов,
8. празници, маски, сравнение, значение, традиции, история, кукери, будизъм, езикознание, кукерство, зороастризъм, колобърство, песоглавци
9. хроники, история, древност, летописи, балхара, древнобългарските държави, волско-камска българия, исторически извори
10. Китайската стена - не са я строили китайците, а друг?
11. Най-страшните места на Русия