Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.08.2011 19:17 - Една история - и философия и Път и размисли ми даде тя
Автор: hadzapi Категория: Лични дневници   
Прочетен: 1881 Коментари: 0 Гласове:
1



Сараха е роден във Видарбха; Видарбха е част от Махараштра, много близо до Пуна. Роден е, когато управлявал цар Махапала. Син е на много образован брамин, който бил в двора на царя. Бащата бил от свитата на царя, такъв станал и синът. Имал четирима братя; всички били забележителни учени, а той бил най-младият и най-надареният от тях. Постепенно славата му се разнесла из цялото царство и царят бил пленен от неговия ум.

Неговите братя също били забележителни учени, но не можели да се сравняват със Сараха. когато пораснали и четиримата се оженили. Царят искал да омъжи за Сараха собствената си дъщеря, но Сараха желаел да се отрече от всичко, искал да стане санясин. Царят се засегнал; опитал се да го убеди - бил толкова красив и умен младеж. Славата му се носела по цялата страна, той придавал блясък на царския двор. Царят бил много разтревожен и не желаел този млад човек да става санясин. Искал да го защити, да му осигури всички възможни удобства - за него бил готов да направи всичко. Но Сараха настоявал и накрая царят дал съгласието си - станал санясин, станал ученик на Шри кирти.

Шри Кирти е пряк наследник на Буда - Гаутама Буда, неговият син, Рахул Бхарда и след това идва Шри Кирти. Между Сараха и Буда има само двама учители; не е твърде отдалечен от Буда. Дървото трябва да е било все още твърде зелено; еманацията трябва да е била все още твърде жива. Буда току що бил напуснал. Въздухът трябва все още да е бил изпълнен с неговия аромат.

Царят бил шокиран, защото Сараха бил брамин. Ако искал да стане санясин, трябвало да стане индуистки санясин, но избрал будистки учител, семейството на Сараха също много се разтревожило. В действителност, всички те се превърнали във врагове...това не е вярно. А след това нещата станали още по-лоши - ще узнаем и това.


Истинското име на Сараха е "Рахул", името, което му дал баща му. Ще разберем, как се превърнал в Сараха - това е много хубава история. когато отишъл при Шри кирти, първото нещо, което той му казал, било:

- Забрави за всичките веди, за всичко което си научил, всички глупости.

За Сараха било трудно, но бил готов на всичко. Нещо в Шри Кирти го привличало неудържимо. Шри кирти бил голям магнит. Захвърлил всичко, което знаел, отново станал неук.


Това е едно от най-великите отричания: много е лесно да се откажеш от богатството, лесно е да се отречеш от обширното си царство, но да се отречеш от знанието е най-трудното нещо на света. На първо място, как можеш да го направиш? То е вътре в тебе. Можеш да напуснеш царството си, можеш да отидеш в Хималаите, можеш да раздадеш своето богатство - как можеш да се откажеш от знанието си? Освен това е твърде болезнено, отново да се превърнеш в невежа. В това има голяма доза аскетизъм, отново да се превърнеш в невежа, да станеш отново невинен като дете - но той бил готов.

Годините се нижели и постепенно забравил всичко, което преди това знаел. Превърнал се в забележителен медитатор. Точно както преди му се разнесла славата на забележителен учен, сега се прочул като ненадминат медитатор. От най-отдалечените краища на страната започнали да пристигат хора, само за да хвърлят един поглед на този млад мъж, който станал толкова невинен, като свеж лист, като капка утринна роса.

Един ден, когато Сараха медитирал, внезапно получил видение - видение, според което една жена от пазара щяла да стане неговият истински учител. Шри кирти го поставил на пътя, но истинското учение трябвало да получи от тази жена. И това трябва да го разбереш. Единствено тантра никога не е страдала от мъжки шовинизъм. Всъщност, за да се занимаваш с тантра, трябва да си сътрудничиш с мъдра жена; без такава жена не можеш да влезеш в сложния свят на тантра.


Имал видение: една жена на пазара. И така, първо - жена. Второ - на пазара. Тантра процъфтява на пазара, в самия водовъртеж на живота. Тя не е отношение на отрицание; съвършено утвърдителна е. Той се изправил. Шри кирти го попитал:

- Къде си тръгнал? А той отговорил:

- Вие ми показахте пътя. Отстранихте моето знание. Извършихте половината от работата - изтрихте моята дъска за писане. Сега съм готов да извърша останалата половина от работата.

С благословията на Шри Кирти, който се смеел, той заминал.


Отишъл на пазара. Изненадал се: наистина открил жената от своето видение. Жената ковяла върха на стрела; била майстор-ковач на върхове на стрели.

Третото нещо, което трябва да се запомни за тантра: тя твърди, че колкото е по-културен, по-образован човекът, толкова по-малка е вероятността за неговата тантристка трансформация. Колкото е по-необразован, по-примитивен, толкова е по-жизнен. Колкото по-цивилизован ставаш, колкото по-изкуствен ставаш - ставаш неестествен, прекалено обработен. Изкореняваш своите корени от земята. Страхуваш се от калния свят. Започваш да живееш далече от света; държиш се, като че ли не си от този свят. Тантра казва: За да откриеш истинския човек, трябва да отидеш до корените.

Жената, която кове върховете на стрели, е от низша каста и за Сараха - образования брамин, забележителния брамин, който е принадлежал към свитата на царя - да отиде при такава жена, е изпълнено с дълбоко символично значение. Образованият трябва да отиде при жизнения. Изкуственият трябва да отиде при истинския.

Забелязал тази жена, млада жена, много жизнена, излъчваща живот, да реже пръчка за стрела, без да поглежда нито на-ляво, нито надясно, изцяло погълната от изработването на стрелата. Незабавно почувствал нещо необичайно в нейното присъствие, нещо, с което никога преди това не се срещал. Дори Шри Кирти, неговият учител, бледнеел пред нея. Нещо толкова свежо и от самия източник...

Шри Кирти бил голям философ. Да, казал на Сараха да захвърли цялото си познание, но си оставал образован човек. Казал на Сараха да захвърли всички веди и свещени книги, но притежавал свои собствени веди и свещени книги. Въпреки че бил анти-философ, неговата анти-философия била вид философия. Сега тук имало една жена, която не била нито философ, нито анти-философ - която просто не знаела какво е това философия, която била в блажено неведение за света на философията, за света на мисълта. Била жена на действието и била изцяло погълната от своето занимание.

Сараха наблюдавал внимателно: Стрелата била готова, жената притворила едно око и с другото се прицелила в невидимата цел. Сараха се доближил още повече. Нямало никаква цел, тя просто си давала вид. че се прицелва. Затворила едното си око, отворила другото и се целела в някаква неизвестна цел невидима, несъществуваща. Сараха усетил, че това е послание. Тази позиция била символична, чувствал, но чувството все още било твърде смътно, неясно. Усещал, че тук има нещо, но не можел да го изрази ясно.


Попитал жената дали е професионален майстор на стрели, а жената се изсмяла високо, един необуздан смях и казала:

- О, глупав брамин! Оставил си ведите, но сега боготвориш изреченията на Буда, Дхамапада. Какъв е смисълът? Смени книгите си, смени своята философия, но през цялото време си остана същия глупак.


Сараха бил шокиран. Никой досега не му бил говорил по този начин; само една необразована жена може да говори по този начин. И начинът, по който се смеела, бил толкова нецивилизован, толкова примитивен - но въпреки това в нея имало нещо много жизнено. Имало нещо твърде притегателно в нея. Била много силен магнит, а той - просто парче желязо. После тя казала:

- Мислиш си, че си будист?

Трябва да е бил облечен с наметалото на будистки монах, жълто наметало. Тя отново се разсмяла, казала:

- Значението на Буда може да бъде разбрано единствено чрез действията, не чрез думите, не чрез книгите. Не ти ли е достатъчно? Не ти ли втръсна всичко това? Не си губи повече времето в това напразно търсене. Ела и ме последвай!


И се получило нещо, някаква съпричастност между двамата. Никога преди това не бил се чувствал по този начин. В този момент духовното значение на това, което тя правела, проблеснало в съзнанието на Сараха. Не гледа нито наляво, нито надясно. Той я наблюдавал - гледала точно по средата.

За първи път разбрал какво имал предвид Буда. Най-напред бил философ, след това станал анти-философ - от едната крайност в другата. Най-напред се прекланял пред едно нещо, сега се прекланял пред неговата противоположност - но преклонението оставало. Можеш да отидеш отдясно наляво, отляво надясно, но това няма да помогне. Ще бъдеш като махало, което се движи от ляво надясно, от дясно наляво.

Забелязал ли си го? Когато махалото тръгва надясно, то акумулира сила, за да се задвижи наляво; когато тръгва наляво, трупа сила, за да тръгне надясно. Часовникът работи, светът продължава да съществува. Да си по средата означава махалото да виси по средата, нито вдясно, нито вляво. Тогава часовникът спира, тогава светът спира. След това времето не съществува...тогава той остава в безвремието.

Бил го чувал толкова много пъти от Шри кирти; бил чел за него, много се чудел, разсъждавал върху това, че да си по средата е правилната позиция. За първи път го видял в действие: жената не гледала нито вляво, нито вдясно...гледала точно по средата, концентрирана по средата.

Средата е мястото, откъдето е възможна трансцедентацията. Помисли върху това, разсъждавай върху това, наблюдавай го в живота.


За първи път Сараха наистина видял това тук - не бил го забелязал дори при Шри кирти. Жената била от плът и кръв, казала му:

- Можеш да учиш единствено чрез действие.

А била така погълната от това, което правела, че дори не поглеждала към Сараха, който стоял отстрани и я наблюдавал. Била абсолютно погълната, тотално потопена в действието -това също е будистко послание: да си тотално потопен в действието, означава да си свободен от действието.


Кармата се поражда, защото не можеш да си тотално потопен в действието. Ако си тотално в него, то не оставя никаква следа. Свърши някаква работа тотално и тя приключва окончателно, без да остави следа в паметта ти. Ако действието е незавършено, остава в тебе, продължава, виси ти на главата. Умът иска да продължи да го прави, за да го завърши.

В ума съществува великото изкушение да завърши нещата. Довърши действието и умът си отива. Ако не преставаш да правиш нещата тотално, един ден ще откриеш, че умът е изчезнал. Умът е натрупаното минало от всички недовършени неща.

Жената била напълно погълната. Затова изглеждала така озарена, била толкова красива. Била съвсем обикновена жена, но красотата й била неземна. Красотата й била резултат от пълното й отдаване на действието. Красотата й се дължала на това, че не се намирала в нито една от крайностите. Красотата възникнала, защото била по средата, уравновесена. Грациозността се родила от равновесието.

За първи път Сараха се срещал с жена, която не била само физически красива, която била и духовно красива. Естествено, тя се предала. Предаването било налице. Тотално погълната, погълната от това, което прави, той разбрал за първи път:

Това представлява медитацията. Не е въпросът да седиш в продължение на определено време и да повтаряш някаква мантра, работата не е в това, да отидеш на църква, в някой храм или джамия, а да се потопиш в живота - да продължиш с извършването на най-обикновени неща, но с такава отдаденост, че да достигнеш до самата дълбочина на всяко действие.

За първи път разбрал какво представлява медитацията. И досега бил медитирал, бил се борил усърдно, но за първи път пред него се разкривала медитацията, жива. Можел да я почувства. Можел да я докосне. Била почти осезаема. След това вече си спомнил, че да затвориш едното око, да отвориш другото, е символ, будистки символ.


Осъзнавайки това, наблюдавайки действията на жената и достигайки до истината, жената го нарекла "Сараха". Неговото име било Рахул; жената го нарекла Сараха. "Сараха" е хубава дума. Тя означава "Този, който е пуснал стрелата"; "сара" означава стрела, "ха(н)" означава изстрелял. "Сараха" означава "този, който е пуснал (изстрелял) стрелата". Когато разбрал значението на действията на жената, тези символични жестове, когато успял да прочете и декодира това, което жената се опитвала да даде, това, което се опитвала да му покаже, жената била неимоверно щастлива. Танцувала и го наричала "Сараха". казала:

- От днес ще се наричаш Сараха: пуснал си стрелата. Разбирайки значението на моите действия, ти проумя. Сараха й казал:

- Ти не си обикновен майстор на стрели - извинявам се, че дори си помислих, че си обикновена жена. Извини ме, ужасно съжалявам. Ти си велик учител и с твоя помощ аз се преродих. До вчера не бях истински брамин; от днес вече съм. Ти си моят учител, ти си моя майка, ти ме роди отново. Вече не съм същият. Така че си права - премахна старото ми име и ми даде ново.


Рахул се превърнал в Сараха...

Според легендата тази жена не била друг, а преобразения Буда. В този трактат Буда го наричали Сукхнатха - Буда, който пристигнал, за да помогне на най-надарения човек, на Сараха.


Ошо, "Възгледът на тантра" т.1



Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: hadzapi
Категория: Лични дневници
Прочетен: 3786175
Постинги: 2350
Коментари: 744
Гласове: 1915
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Блогрол
1. Битката за ресурси - как и защо бе съсипан Дамаск
2. АБК готви нова атака над „Моята библиотека“
3. Епохални открития, направени случайно
4. Грешките и капаните на съвременния сатанизъм - религия, сатанизъм, митология, шаманство, християнство, езотерика, култове, философия, лява и дясна страна, среден път
5. Улуру, чакры земли, тора шаста, гластенбери, озеро титикака, гора кайлас, гора синай, энергия, мобильный центр активации эпохи, эзотерика,
6. Космос, астрономия, НАСА, открытие, фотоснимки, Учёные, белый город, обитель бога, телескоп хабл,
7. мир, Учёные, свят, суперкомпьютер, теория хаоса, исследование мировой экономики, транснациональные корпорации, владение мировых доходов,
8. празници, маски, сравнение, значение, традиции, история, кукери, будизъм, езикознание, кукерство, зороастризъм, колобърство, песоглавци
9. хроники, история, древност, летописи, балхара, древнобългарските държави, волско-камска българия, исторически извори
10. Китайската стена - не са я строили китайците, а друг?
11. Най-страшните места на Русия