https://www.investor.bg/analizi/91/a/kitai-niama-da-stane-shampion-v-industriiata-ot-dnes-za-utre-319505/
Япония скоро няма да загуби отдавна установеното си предимство
Броят на роботите в Китай на 10 000 служители остава относително нисък. Снимка: Bloomberg
|
Според анализаторите на Goldman Sachs доставните цени на японския машинен сектор са достигнали рекордно високи нива. Поръчките, направени от китайски компании за японски машини, се увеличават от юни насам; същото важи и за поръчките като цяло. Очаква се продажбите на оборудване за фабриките да надхвърлят предишните върхове.
Това е обрат от последните две години, през които китайските конкуренти печелеха пазарен дял, тъй като Пекин се стремеше да увеличи високотехнологичното производство, отдалечавайки се от стоките за масовия пазар с ниски маржове, бълвани през последните няколко десетилетия. Китайските производители на всички видове машини и оборудване обикновено изтласкваха японски фирми от крайния цикъл на прозиводство, което бе предупреждение за намаляващото търсене от Китай и несигурността около него. Междувременно правителственият фискален стимул спомогна за увеличаване на нагласите към машини, свързани със строителството, като хидравлични багери, в които японските компании са силни.
Не целият натиск идваше от конкурентоспособността; местните фирми едва устояват на чуждестранните. През 2018 г. Министерството на търговията започна едногодишно антидъмпингово разследване на японски и тайвански износители на вертикални машинни центрове - ключови съоръжения при производството на автомобили и други по-сложни процеси. По това време, както отбелязах, ставаше въпрос за подриване на конкурентите: данните не подкрепиха разследването, нито пък това направи влиянието върху цените. Поръчките за машини вече се забавяха. Позовавайки се на сложността му, правителството пренесе разследването в 2019 г. До април 2020 г. вече бе решено, че всичко е било честно в края на краищата и няма да бъдат наложени мита.
Промяната на политиката на фона на затварянето заради Covid-19 и последващото възстановяване показаха границите на амбициозната индустриална политика. Китай прекара голяма част от последната година, съсредоточавайки се върху политиките за самодостатъчност, заклеймени от американските укори относно търговските му практики и резкия отскок след пандемията. Ключова част от икономическия план на Пекин за следващата петилетка е да се укрепи производството на машини от висок клас, 5G оборудването и полупроводниците за вътрешния пазар. Държавното финансиране все повече е насочено към тези индустрии. Правителството също така иска да надгради вътрешните вериги за доставки и да запази ролята на държавата като фабрика на света. Китай е категорично най-големият краен потребител на индустриални роботи, но броят им на 10 000 служители остава относително нисък.
В някои сектори като 5G Китай несъмнено е постигнал значителен напредък. Въпреки това, страната ще продължи да разчита на японски компании за високотехнологичната производствена ниша за още известно време. Помислете за това: китайските доставчици имат над 80% пазарен дял за линейни и декартови роботи с прости задачи, използвани в пластмасовата индустрия, но когато става въпрос за по-съвършени роботи, които имат по-сложни многоосни движения, чуждестранните производители внасят повече в Китай, според анализаторите на CLSA. Такива машини представляват над 60% от продажбите. Япония е един от най-големите износители на индустриални роботи.
Остава си фактът, че има значителна технологична разлика. Над 75% от редукторите - вид предавка - се внасят от японски компании като Nabtescо и Harmonic Drive Systems, според анализатори от HSBC Holdings. Тези компоненти съставляват над една трета от крайната цена на индустриалните роботи, произведени в Китай, спрямо само 12% в Япония. Това затруднява конкурентоспособността. Китайските компании ще трябва да разчитат на придобивания, за да наваксат.
За японските машиностроителни гиганти това означава, че тенденцията - и търсенето - са трайни. Обемите от Китай ще стимулират бизнеса и оценките за производителите в целия сектор. Fanuc, чиято роботизирана фабрика за пипер произвежда продукти за компании като Apple, съобщи, че продажбите й в Китай са се увеличили с 29% през първите девет месеца на 2020 г. Въпреки привидно дълбокия спад на японската икономика заради Covid-19, местният индекс за бизнес активността Tankan показва, че условията за производителите стават все по-оптимистични. Борсовият подиндекс TOPIX Machinery пък е нараснал с 30% от юни; широкият фондов пазар се покачи със само 17%. Компаниите вероятно ще инвестират повече в Китай, за да се възползват от обръщането на страната навътре.
Възходът на Китай до шампион в индустриалните технологии няма да стане от днес за утре. Япония скоро няма да загуби отдавна установеното си предимство, ако изключим риска от шокове, свързани със затваряния поради Covid-19.
По статията работиха: Петър Нейков, редактор Божидарка ЧобалиговаНе-контролируем хаос след теракта в Моск...
Да видим дали ТАСС, ВЗГЛЯд и тн имата п...
КИТАЙ ДА СПРЕ РАЗВИТИЕТО СИ, ДА ЧАКА САЩ ДА ПРЕОДОЛЕЯТ ПРОБЛЕМИТЕ СИ...
КИТАЙ НЯМА ДА СПРЕ И НЯМА ДА ВЗЕМЕ РОЛЯТА НА САЩ НА СВЕТОВЕН ЖАНДАРМ- СВЪРШИ СЕ СИЛАТА МУ, НО ЩЕ ПРОДЪЛЖИ ДА ВРЕДИ НА ЧОВЕЧЕСТВОТО , ДА МУ НАЛАГА ДЖЕНДЪРСКИЯТ СИ ЛИБЕРАЛИЗЪМ ЗА СЪЖАЛЕНИЕ ОТ СИЛИТЕ, КОИТО ИСКАТ УНИЩОЖАВАНЕ СВЕТА