30.08 14:18 - Учени наблюдаваха за първи път разпадането на Хигс бозон
Автор: hadzapi Категория: Новини

Последна промяна: 30.08 22:00

Шест години след проследяването на Хигс бозона, субатомната частица, която придава маса на материята, физиците от ЦЕРН заявиха, че са "свидетели” разпадането й на малки частици, наречени "дънни кварки", предаде АФП. След откриването на Божията частица, специалистите от екипите "Атлас" и "Си ем ес" най-после можаха да наблюдават нейното разпадане на елементарни частици.

Разпадането се наблюдава при Големия адронен колайдер известен с откриването на частиците Хигс през 2012 г., съобщиха от лабораторията по физика на ЦЕРН в Европа, предаде БГНЕС.
"По време на ранните подготовки на колайдера имаше съмнения дали това наблюдение може да бъде постигнато", разказаха от екипа на „Атлас“ за "неуловимото взаимодействие", което сега е документирано в масивния ускорител на частици.

Наблюденията потвърдиха хипотезата, че всепроникващото квантово поле, обусловено от Хигс бозона, дава маса и на дънния кварк.

Изследователите твърдят, че дългоочакваното наблюдение служи като проверка на Стандартния модел на физиката - главната теория за основните частици, които съставят Вселената и силите, които я управляват.
Съгласно модела, разработен в началото на 70-те години, кварките и лептоните са основните градивни елементи на материята.

Прочетен: 2035292