05.09.2014 17:36 - В Новосибирск е създадена методика за свръхранна ракова диагностика

Новосибирски учени създадоха методика за свръхранна ракова диагностика. С помощта на технологии, анонсирани от компания „ЕпиДжин“, във всяка поликлиника ще може да се направи анализа и своевременно да се диагностира злокачествен тумор в самото начало на неговото развитие.

Методиката се основава върху анализа на ДНК. Раковият тумор не се развива, ако определени гени са активни. Тяхното „отключване“ говори за наличието на нередности в организма и позволява да се диагностира онкологично заболяване. Новосибирските учени откриха фермент, с помощта на който може да се намира отключения ген и да се определи, от какъв вид рак по-точно страда пациентът. Резултатите от тестирането могат да се получат след буквално няколко часа, и това ще се прави във всяка поликлиника - за анализа ще може да се използва стандартно оборудване, разказа в интервю за "Гласът на Русия" директорът на компания „ЕпиДжин“ Евгени Дубинин:

- Достатъчно е да се вземе обикновена проба кръв, а по-нататък, използвайки своята методика, ние отделяме ДНК, обработваме я с нашия фермент и прилагаме стандартна реакция, каквато има във всяка лаборатория. Никакво специално оборудване не се иска, а новото е в използването на реагенти, създадени в нашата компания.

Главното тук е сръхранната диагностика, защото генетичните промени, тяхното „отключване“ става когато болестта още не се проявява външно. Ясно е, че борбата с нея в този случай ще е къде по-лека, отколкото в случай на стандартно по-късно лекуване. При това тест-системата на новосибирските учени е способна именно да диагностира и не се нуждае от допълнителна проверка.

Сходни тест-системи има и успешно действат в чужбина. Но самия анализ нашите учени правят по друг начин – не химически, както го правят американците, а с използване на фермент, което дава съществени предимства, казва Евгени Дубинин:

- Ние използваме ферментативна методика, основата върху фермент, открит в нашата компания. Това е сигурен метод, който не изисква допълнително оборудване. Главното е, за разлика от американския, той е 3 – 4 пъти по-евтин.

Компания „ЕпиДжин“ вече получи съответния патент, който е свободно публикуван в интернет. Но научните изследвания продължават. „За окончателно доработване на тест-системата ще се поиска още определен овреме, но през 2017 година тя ще стане достъпна за комерсиално използване“ – уверяват авторите.

Цялото: http://bulgarian.ruvr.ru/2014_09_04/V-Novosibirsk-e-szdadena-metodika-za-svrhranna-rakova-diagnostika-0570/